• De Duitse start-up Sono Motors heeft het interieur van zijn nieuwe elektrische auto Sion onthuld.
  • Meest opvallende eigenschap: mos in het dashboard dat dienst doet als luchtfilter.
  • De auto moet de eerste elektrische auto voor het grote publiek worden met zonnepanelen, aldus Sono Motors.

Neerland heeft de Lightyear One, de elektrische auto die deels kan rijden op zonne-energie. Maar in Duitsland zitten ze ook niet stil.

De Sion is een elektrische auto die via zonnepanelen opgeladen kan worden. De wagen, gemaakt door het Duitse vervoersbedrijf Sono Motors, is voorzien van zonnecellen die zijn geïntegreerd in de behuizing van de auto, waardoor de Sion gedurende dag kan worden opgeladen. Dit zorgt voor 34 kilometer extra die met de auto afgelegd kunnen worden. De Sion heeft zonder die zonnecellen een actieradius van 250 kilometer.

Sono Motors heeft de auto ontworpen om veelzijdig in gebruik te zijn: als deelauto, privé en als bedrijfsauto. De wagen kan ook in buurten worden ingezet of als onderdeel van een dienst waarbij auto’s worden gedeeld.

“Met de opkomst van deeldiensten en zelfrijdende auto’s, zal de digitalisering van mobiliteit en de toenemende interconnectiviteit van auto’s een belangrijke rol spelen in het significant terugbrengen van het aantal auto’s, vooral in steden”, aldus Roberto Diesel, de technische baas van Sono Motors in een schriftelijke toelichting.

Een van de meest visuele unieke eigenschappen van de auto is een laag mos die is geïntegreerd in het dashboard. Dit als onderdeel van het luchtzuiveringssysteem. Het mos kan tot twintig procent fijnstof uit de lucht filteren, terwijl de temperatuur en de vochtigheidsgraad wordt gereguleerd.

Het mos leeft niet meer en is behandeld met conserveringsmiddelen, aldus Sono Motors. Je hoeft dus niet bang te zijn voor rottend mos in je auto.

Sono heeft naar eigen zeggen al meer dan 10.000 reserveringen binnen voor de Sion sinds mei. De komende acht jaar wil Sono Motors 260.000 auto's produceren in zijn Zweedse fabriek. Het prijskaartje: vanaf 25.500 euro.

Bekijk hieronder meer details van de auto die het wereldwijde benzinegebruik drastisch wil verminderen:


De Sion heeft een actieradius van 250 kilometer. Daarbij heeft de wagen een extra 'zonnerange' van maximaal 34 kilometer.

Foto: Sono Motors

In de goedkoopste variant moet de Sion 25.500 euro gaan kosten. De productie start in de tweede helft van 2020. Sono Motors is van plan om in acht jaar tijd 260.000 voertuigen te gaan produceren.

Foto: Sono Motors

De auto's worden gemaakt in het Zweedse Trollhättan door de National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Hiervoor wordt alleen maar hernieuwbare energie gebruikt, aldus het bedrijf.


Het mos in het dashboard is onderdeel van het breSono-luchtfiltersysteem. De autofabrikant claimt dat het tot twintig procent van de fijnstof in de lucht filtert terwijl de temperatuur en de luchtvochtigheid worden gereguleerd.

Foto: Sono Motors

Het mos is wel behandeld met een conserveringsmiddel en leeft dus niet meer.

Foto: Sono Motors

De auto is geen snelheidsduivel. Het wagen heeft een maximale snelheid van 140 kilometer per uur en gaat van 0 tot 100 in zo'n negen seconden.

Foto: Sono Motors

De autofabrikant zet in op autodelen, het delen van ritjes en het delen van energie vanwege de potentiële economische en financiële voordelen.

Foto: Sono Motors

De zonnecellen zijn geïntegreerd in de behuizing van de auto, waardoor de auto overdag kan laden. Per dag kan de auto 34 kilometer extra range krijgen door zonne-energie, beweert Sono Motors.

Foto: Sono Motors

Het duurt dertig minuten om de 35 kWh-accu tachtig procent op te laden bij een snellaadstation. De Sion heeft een lader aan boord waarmee de auto zelf kan worden opgeladen en waarmee de auto zijn energie kan delen met andere elektrische voertuigen.

Foto: Sono Motors

Lees meer over elektrisch rijden: